Een communicatiespecialist

moet reclameconcepten voor alle soorten media kunnen creëren.

DIGITAL DESIGN & ART DIRECTION – Cycle 2

2 years – 120 ECTS – Postgraduate Studies

VOORSTELLING

De werelden van communicatie en reclame zijn sterk geëvolueerd. Internet, sociale media en nu verbonden objecten hebben onze manier van communiceren veranderd. Ook de relaties tussen de klanten van reclamebureaus (adverteerders) en hun eigen klanten (consumenten) zijn geëvolueerd.

De digitale wereld heeft inderdaad een nieuwe discipline die we ook wel UX (voor User Experience of Gebruikerservaring) design noemen en die de tevredenheid van gebruikers van een product of dienst wil verhogen door de bruikbaarheid, toegankelijkheid en het plezier van de interactie met dit product/deze dienst te verbeteren.

Het reclamebureau van vandaag en zijn creatieve medewerkers moeten globale communicatie kunnen aanbieden, reclameconcepten kunnen ontwikkelen en deze vervolgens kunnen aanpassen aan alle nieuwe media. De creatieveling speelt de rol van art director om een nieuwe merkidentiteit te creëren, een nieuw logo te bedenken, een nieuwe verpakking te ontwikkelen, interfaces voor websites en verbonden objecten, maar ook mobiele applicaties, enz. te creëren … die overeenstemmen met de reële behoeften van klanten.

Tot slot is er een toenemende vraag naar experts op het gebied van Motion Design. Deze nieuwe communicatietechniek bestaat uit de animatie van grafische elementen (afbeeldingen, foto’s, illustraties, typografie, filmpjes …) met geluid. Deze animaties worden gebruikt voor reclamefilms, animaties van interfaces (online, mobiel, …), videoproducties (muziekvideo’s, de aftiteling van films, …) of voor de creatie van grafische universums in verschillende domeinen (visuele identiteiten, videogames, …).

INTERNATIONALE ERVARINGEN

Het CAD is een internationaal instituut. De lessen worden in het Engels gegeven, waardoor onze studenten optimaal worden voorbereid op buitenlandse stages, kunnen deelnemen aan internationale workshops en kennis kunnen maken met buitenlandse culturen tijdens de diverse culturele bezoeken en reizen die we ieder jaar organiseren.

Al deze internationale ervaringen bieden onze studenten de mogelijkheid om internationale carrières op te bouwen (VS, Brazilië, Australië, Thailand, China … en alle Europese landen).

BELANGRIJKSTE LESSEN

  • Global project in advertising
  • Digital design
  • Art direction
  • Innovation

JAARPLANNING:

De 2 jaren zijn onderverdeeld in 4 semesters van elk 5 maanden:

– Jaar 1 – S1: Oktober – november – december – januari – februari
– Jaar 1 – S2: Februari – maart – april – mei – juni
– Jaar 2 – S3: Oktober – november – december – januari – februari
– Jaar 2 – S4: Februari – maart – april – mei – juni

Jaar 1

  • Tien weken stage bij een communicatiebureau tussen juli en eind oktober,
  • Start van het academisch jaar: laatste maandag van oktober,
  • Het eerste semester staat in het teken van een transversaal project in Brussel,
  • Het tweede semester wordt doorgebracht in één van de 3 ‘studio’s’ van enkele gerenommeerde universiteiten in São Paulo (Brazilië), Shanghai (China) of Pune (India).

Jaar 2

  • Vier weken stage in een communicatiebureau tijdens de zomervakantie,
  • Start van het academisch jaar: eerste maandag van oktober,
  • Het eerste semester staat in het teken van het afstudeerproject en 160 uur les in bedrijfsmanagement, waaronder enkele lessen in boekhouding, fiscaliteit, ondernemerschap, wetgeving, beroepsethiek, …
  • Het tweede semester bestaat uit twee stages van elk 3 maanden, waarvan minstens één buitenlandse stage (d.w.z. buiten België en het land van herkomst van de student).

Houd er rekening mee dat de lessen, curricula en planning van jaar tot jaar of zelfs gedurende het jaar kunnen worden aangepast om gelijke tred te houden met het beroepsleven en voor het gemak van de studenten en docenten.

COLLEGEGELD

Het jaarlijks collegegeld bedraagt 8.400 EUR + 300 EUR inschrijfgeld* (totaal: 8.700 EUR) en moet als volgt worden betaald:

  • 2.800 EUR + 300 EUR – d.w.z. 3.100 EUR (eerste schijf), bij inschrijving,
  • 2.800 EUR (tweede schijf) vóór 30 juni,
  • 2.800 EUR (derde schijf) vóór 15 september.

Voor internationale overschrijvingen zijn de bankkosten voor rekening van de betaler.

Houd er rekening mee dat voor sommige ingezetenen gespreide betaling mogelijk is (mits aanvaarding van het dossier en tegen een toeslag van 300 EUR).

In dit collegegeld zijn culturele bezoeken en studiereizen niet inbegrepen.

* Inschrijfgeld: dit bedrag omvat de algemene administratieve kosten en een individuele verzekering (afgesloten door het CAD) in geval van ongevallen op school.

CERTIFICATEN

In België mogen privéscholen geen staatsdiploma’s afleveren. Het CAD-diploma is een diploma van een school voor beroepsopleiding.

De toegekende diploma’s zijn certificaten die kunnen overeenkomen met een bachelordiploma en voor 60 ETCS per jaar worden toegewezen.

De afgestudeerden van het CAD die kiezen voor de MD’s, krijgen een dubbel certificaat: één van het CAD en één van de École de Design de Nantes (‘Diplôme visé contrôlé par l’Etat’).

VERBOND
CAD is lid van CUMULUS Creative Linking

Cumulus is de belangrijkste internationale vereniging van universiteiten en hogescholen voor Kunst, Design en Media ter wereld. Cumulus is de enige wereldwijde vereniging die onderwijs voor kunst, design en onderzoek ondersteunt. Het is een forum voor samenwerkingsverbanden en overdracht van kennis en beste praktijken. Cumulus bestaat momenteel uit 340 leden in 61 landen.

Het bekroonde CAD is lid van CUMULUS, het belangrijkste internationale netwerk van designscholen.

INFORMATIE

Neem voor meer informatie contact met ons op via mail: secretariat@cad.be – Tel.: +32 2 640 40 32